Buikspieroefeningen

0
202

 

 Wil je een beetje afvallen bij je buik of een strakke/platte buik? Weet je niet welke oefeningen het beste zijn om snel in figuur te komen? Lees dan snel verder want hieronder staan de meest geschikte en beste buikspieroefeningen om snel in figuur te komen.

Wat zijn buikspieren?

Het woord zegt het al het zijn spieren in je buik. Deze spieren zorgen ervoor dat je kan ademhalen, niezen… maar niet alleen dat want buikspieren zorgen er ook voor dat je makkelijker kan bewegen bijvoorbeeld als je wilt bukken, opzij wilt draaien of je lichaam beetje wilt buigen (stretchen). Ik vindt buikspieroefeningen het belangrijkste onderdeel tijdens het sporten want ze zorgen er eigenlijk voor (samen met je rugspieren) dat je makkelijker kan bewegen. Hieronder vindt je naar mijn gevoel de beste buikspieroefeningen die het beste helpen.

 

Voordat je echt begint met de buikspieroefeningen is het verstandig om even een warming-up te doen, heel veel slaan het over omdat ze meteen willen beginnen, maar het is toch handig om het te doen ! Een warming-up zorgt ervoor dat je spieren opgewarmd worden, als je spieren warm zijn is de kans klein dat je spierpijn of blessures krijgt. Daarom is het belangrijk om een warming-up te doen, dan kan je ook elke dag lekker sporten zonder (teveel) spierpijn of blessures. Hieronder heb ik drie dingen genoteerd die je het beste kan doen (naar mijn gevoel), ik doe ze zelf ook!

 

➢ Goed stretchen

➢ Paar keer springen (jumping jacks)

➢ Rustig door je knieën zakken

 

Buikspieroefeningen tips

  1. Natuurlijk kies je zelf hoeveel je van elk oefening wilt herhalen, maar hou er rekening mee dat het per persoon verschilt door de conditie. Dus als je samen gaat oefenen kan het zijn dat de een meer doet dan de ander, jullie hoeven niet perse evenveel te doen.
  2. Elke oefening herhaal ik meestal 20 to 30 keer.
  3. Je moet de oefeningen niet te snel doen, als je een beetje rustig aandoet (dat voel je in je buik) merk je sneller verschil.
  4. Je moet ook kijken naar hoe vaak je de oefeningen wilt herhalen per dag en / of per week, hierbij is het handig om een schema te maken, zo kan je ook kijken naar hoe vaak je het beste de oefeningen kan herhalen.

 

  1. Zijheup omhoog ➢ Je gaat op je zij liggen en duw je zij omhoog

➢ Probeer dan ongeveer 30 seconden je zij van de grond te houden

➢ Als het je ook lukt probeer dan langzaam omhoog en omlaag te gaan met je zij, maar zorg er wel voor dat je zij niet de grond aanraakt

➢ Als de 30 seconden voorbij zijn herhaal je het met je andere zij.

 

  1. Benen omhoog ➢ Je gaat op je rug liggen en hou je hoofd van de grond

➢ doe daarna je benen omhoog (zo ver als je kunt, maar doe het niet te ver)

➢ probeer dit ook ongeveer 30 seconden of langer vol te houden.

 

  1. Fietsen ➢ Hierbij moet je ook op je rug liggen en je handen op je hoofd doen

➢ Til daarna je hoofd omhoog en hou je benen recht en van de grond af

➢ Dan ga je ‘fietsen’ door je benen te buigen

➢ Als je, je linkerbeen buigt probeer je rechterelleboog die kant op te doen en andersom met je

rechterbeen en linker elleboog.

 

  1. Schoppen ➢ Je moet recht staan

➢ En daarna moet je hoog en rustig schoppen (niet te hoog)

 

  1. Teen aanraken ➢ Je moet op je rug liggen

➢ Je moet je benen recht houden en omhoog doen (ver mogelijk)

➢ Strek je armen en probeer je tenen aan te raken (hierbij hou je ook je hoofd van de grond).

 

  1. Plank ➢ Probeer zo recht mogelijk op je tenen en elleboog te liggen, als een plank dus. Probeer dit zo lang mogelijk vol te houden , ongeveer tot 60 seconden is meestal wel voldoende.

 

  1. Knie tik ➢ Sta recht

➢ Doe om en om je knie omhoog, spring erbij en tik met je hand je knie.

 

 

Dit waren de buikspieroefeningen. Zeven buikspieroefeningen lijkt weinig als je het zo leest maar als je dit elke dag moet doen kan je ook niet 20 verschillende oefeningen doen, en je moet ook proberen de oefeningen 20 tot 30 keer te herhalen zo merk je snel het verschil.

Veel succes!